fredag 22 juli 2011

op-berättelse

har skrivit min op-berättelse i tidigare blogg. vet ej om kanske gjort innan i denna också. men tänkte lägga in den igen.

kanske dags att skriva min viktberättelse.. får väl börja så får vi se vad som händer med den
åkte upp till stockholm 1/2. skulle ta mig till sophiahemmet för lite info och vägning och blodprov. tog en stund.. ;-) kom åt rätt håll först, men sen irrade jag bort mig lite. men tog mig till tunnelbanan, så kom fram till slut.

fick först prata med en tjej lite där hon frågade lite och vägde mig. hade gått ner till 107kg, var sagt 3-4kg så var ju avklarat :-) (började på 110kg) när träffade läkare i januari)

fick även en tid att jag skulle vara där kl 7 på morgonen dagen efter.

sen gick jag och tog blodprov

sen var dags att leta upp hotellet skulle bo på, hittade dit.. tog det lugnt en stund och kollade lite på datorn, laddade mobilen och pratade med mannen lite..

sen gick jag ut en sväng, hittade en restaurang och åt. fyra små rätter och efterrätt. mumsigt!!

sen tillbaka till hotellet, kollade datorn lite. sen senare innan läggdags skulle duscha med det härliga descutan...

sen dags att sova, tog ju en stund, men till slut somnade jag. när jag sen vaknade morgonen därpå så tog det en stund innan huvudet kopplade var jag var någonstans...

tog på kläderna och tog mig till sophiahemmet. hittade dit ganska så smidigt; var iallafall innan 7.

Kom in på vårdavdelning 2 där jag skulle vara, men där var fullt. Så fick åka hiss en trappa upp till vårdavdelning 3 där jag fick ett rum där jag skulle göra mig iordning. Duschade med ljuvliga descutan ytterligare en gång, fast denna gång slapp håret.. *skönt* Sen fick jag på mig de fina kläderna de har. Ett par härliga stooora trosor och en "rock" som var öppen bak och långa fina strumpor...

Sen fick sitta ner i sängen och vänta. Kom in en sköterska efter en stund som skulle sätta en nål i handen där skulle så sömnmedlet sen. Fick även lite tabletter. Förebyggande smärtstillande och mot illamående...
Sköterskan provade med en nål på handen och två i armvecket, men mina vener ville inte riktigt samma. Så de skulle få göra det sen precis innan op. Fick in en bok om kirurgin och övervikt som låg och läste lite.

Sen kl 8.30 kom de in och sa att det var dags. Så de rullade iväg mig ner till uppvaket, utanför operationsrummet. När var där kom en del sköterskor och undersköterskor, läkare, narkosläkare och berättade vad som skulle hända. En av undersköterskorna satte en nål i underarmen. Fick ligga kvar och vänta lite innan det var dags att gå in i operationsrummet kl 9.

Väl där inne berättade de lite till. Sen gick ganska snabbt tills var sövd, hann knappt känna mig trött.

Sen efter operationen vaknade jag på uppvaket i ett eget litet rum, tog även där en stund innan jag fattade var jag var någonstans.
*Ingen koll på klockan mer den dagen*
Efter en stund fick pröva att gå upp och kissa. Fick kämpa ett tag innan kom några droppar. Fick vara kvar där ett tag innan de rullade upp mig på salen där skulle vara.

Somnade och vaknade om vartannat så ingen jättekoll på allt. Lite senare på em vaknade jag väl mer ordentligt.
Delade rum med tre till tjejer. Två stycken hade gjort sin op dagen innan och en tjej samma dag som mig. De var jättetrevliga. Låg och pratade en del, den tiden man var vaken ;-)

Fick ju en del smärtstillande, men inte en gång hade jag sådär riktigt ont. Knappt ont alls. Var mer bara som att magen spändes. Försökte flera gånger gå till toaletten och kissa. Men fick sitta lääänge innan kom många droppar.
Till slut så kollade de med ultraljud och hade ca en halvliter i blåsan, så de pratade om att de skulle få tömma blåsan på mig. Men ville ju klara det själv så var där innen på toaletten ett bra tag och det kom en del, så slapp tömmas. *skönt*

Fick i mig lite vätska (vatten) men låg och halvsov hela kvällen.
Sen kom de ju in då och då och kollade blodtryck och feber, men allt var bra hela tiden.

Morgonen efter fick lite buljong att "dricka", gott att få i sig något annat än vatten. Sen den fm åkte två av tjejerna hem, men hann prata ett tag innan. *trevligt*
Den andra tjejen och jag hann prata en hel del. *trevlig tjej* Fast periodvis så låg vi tysta och bara vilade. Hon hade tyvärr mer ont än mig, antagligen av alla gaserna. Är så glad att jag slapp ha det så jobbigt som henne (hoppas försvann snabbt K) Har knappt haft ont alls. Endast lite trött och spänner lite om står eller sitter för länge.

Dagen gick sakta med blodtryck, temp, toabesök, dietistbesök, korta promenader, tv....
Andra natten sov jättebra, och den dagen började väl som dagen innan hade varit.. Den andra tjejen åkte hem tidigare än mig, så låg och läste och kollade lite tv.

Sen var dags för mig också att ta mig hemåt.
*Borta bra, men hemma bäst*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar